Czy bieganie jest dla każdego?

Aktywność fizyczna ro zdrowie ? wielu z nas tak uważa. W miastach, jak grzyby po deszczu powstają nowe kluby fitness oraz siłownie, zatem można stwierdzić, że Polacy coraz chętniej się ruszają. Wiele osób stawia też na bieganie. Osoby biegające w parkach to już stały element krajobrazu. Czy bieganie jest dla każdego? Jak zacząć przygodę z joggingiem, by stał się on źródłem zdrowia i dobrego samopoczucia?

Jogging to aktywność, którą może uprawiać niemal każdy - bez względu na wiek, płeć i kondycję. Jest to najprostsza forma aktywności fizycznej, która wymaga od nas jedynie determinacji do działania oraz odpowiedniego obuwia. Ruch i pozytywne zmęczenie wpływają na nasze samopoczucie. Warto jednak pamiętać, by biegać dla siebie, dla własnej satysfakcji i zdrowia. W przypadku biegania rekreacyjnego nie ma bowiem miejsca na ściganie się, czy bicie rekordów - bieganie ma stanowić swego rodzaju odpoczynek. Biegajmy tyle, ile w danym dniu, przy danej dyspozycji psychofizycznej jesteśmy w stanie.

Bieganie - bezpieczny sport

Bez wątpienia bieganie jest sportem bezpiecznym, jednak powinniśmy pamiętać o kilku kluczowych aspektach. Brak ciężkich schorzeń układu krążenia oraz narządu ruchu to podstawa treningów. Warto również pamiętać o odpowiednim obuwiu i ubiorze. Nie bez znaczenia jest także miejsce biegania - wybierajmy trasy w parkach lub w lasach po miękkich ścieżkach, z dala od spalin. Wówczas bieganie wpłynie pozytywnie zarówno na nasze ciało, jak i samopoczucie. Jogging zwiększa naszą wydolność fizyczną poprzez poprawę pracy układu krążenia, wzmocnienie układu oddechowego oraz wzmocnienie naszych mięśni.

Spalamy kalorie

Innym korzystnym aspektem uprawiania joggingu jest spalanie kalorii. Bieganie to sport ogólnorozwojowy, który angażuje do pracy większość naszych mięśni, a ciało pracując spala kalorie. Pozbywamy się zatem nadmiaru tkanki tłuszczowej. Zmniejszenie masy ciała wpływa korzystnie nie tylko na naszą sylwetkę, ale również niweluje wiele dolegliwości np.: zmniejsza nadciśnienie, czy poziom cholesterolu. Systematyczny trening przyczynia się do bardziej ekonomicznej pracy układu krążenie. Najwięcej korzyści daje jogging o poranku. Powietrze jest wtedy świeże i ma największą koncentrację tlenu.

Bieganie wydłuża życie

Według badania przeprowadzonego przez naukowców z kalifornijskiego Uniwersytetu Stanforda, osoby starsze, które regularnie biegają rzadziej zmagają się z niepełnosprawnością, dłużej prowadzą aktywne życie, a prawdopodobieństwo przedwczesnej śmierci zmniejsza się w ich przypadku o połowę. Badacze przez ponad 20 lat monitorowała stan zdrowia 500 osób powyżej 50 roku życia i porównała wyniki obserwacji z sytuacją zdrowotną analogicznej grupy osób nieuprawiających biegania. Współczynnik umieralności dla osób niebiegających wyniósł 34%, podczas gdy ten sam wskaźnik dla drugiej grupy uczestniczącej w badaniu wyniósł jedynie 19%. Do osiągnięcia wspomnianych efektów nie trzeba profesjonalnie uprawiać biegania. Uczestnicy badania w jego początkowym okresie przebiegali średnio około 4 godzin tygodniowo, czyli mniej niż 35 minut dziennie. 21 lat potem średni czas spędzony z butami do biegania na nogach wynosił w ich przypadku już tylko 76 minut tygodniowo, czyli niecałe 11 minut każdego dnia! Mimo to, biegający w dalszym ciągu odczuwali korzystny wpływ aktywności fizycznej na swoje zdrowie. Wyniki badania wpisują się w pozytywny klimat jaki zapanował wokół biegania w ostatnich latach. Biegać każdy zatem może, lecz powinniśmy zawsze pamiętać o zdrowym rozsądku. W przypadku, kiedy coś nam dolega poradźmy się lekarza.